Allah SWT berkehendak untuk membuat Nabi Adam. Allah SWT berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menimbulkan khalifah di bumi. " (Surah Al-Baqarah: 30)
Terdapat perbezaan pendapat berkenaan dengan makna khilafah (perihal menjadi khalifah) Nabi Adam. Ada yang mengatakan, bahawa ia sebagai khalifah dari kelompok insan yang pertama-tama tiba ke bumi di mana kelompok ini membuat kerosakan dan menumpahkan darah di dalamnya. Ada yang mengatakan, bahawa ia yaitu khalifatullah, dengan pengertian bahawa ia sebagai khalifah (utusan Allah) dalam melakukan perintah-perintah-Nya dan hukum-hukum-Nya, kerana ia yaitu utusan Allah yang pertama. Demikianlah yang kami yakini.
Abu Dzar bertanya kepada Rasulullah s.a.w perihal Nabi Adam: "Apakah ia sebagai nabi yang diutus?" Beliau menjawab: "Benar." Beliau ditanya: "Ia menjadi rasul bagi siapa? Sementara di bumi tidak ada seorang pun?" Beliau menjawab: "Ia menjadi rasul bagi anak-anaknya."
Tabir penciptaan disingkap di tengah-tengah para malaikat-Nya. Allah SWT berfirman: "Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: 'Sesungguhnya Aku hendak menimbulkan seorang khalifah di muka bumi' Mereka berkata: 'Mengapa Engkau hendak menimbulkan khalifah di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal Kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau ?'
Tuhan berfirman: 'Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kau ketahui.'" (Surah Al-Baqarah: 30)
Berkenaan dengan ayat tersebut, para mufasir memperlihatkan komentar yang beragam. Dalam tafsir al-Manar disebutkan: "Sesungguhnya ayat- ayat ini termasuk ayat-ayat mutasyabihat yang tidak sanggup ditafsirkan zahirnya. Sebab, di lihat dari ketentuan obrolan (at-Takhathub) ia mengandung konsultasi dari Allah SWT. Tentu yang demikian itu tidak mungkin bagi-Nya. Di samping itu, ia juga mengandung pemberitahuan dari-Nya kepada para malaikat yang kemudian diikuti dengan penentangan dan perdebatan dari mereka. Hal menyerupai ini tidak layak bagi Allah SWT dan bagi para malaikat-Nya. Saya lebih oke untuk mengalihkan makna dongeng tersebut pada sesuatu yang lain."
Sedangkan dalam tafsir al-Jami' li Ahkamil Qur'an disebutkan: "Sesungguhnya Allah telah memberitahukan kepada para malaikat-Nya, bahawa bila Dia menimbulkan ciptaan di muka bumi maka mereka akan membuat kerosakan dan menumpahkan darah." Ketika Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku hendak menimbulkan seorang khalifah di muka bumi, " (Surah Al-Baqarah: 30)
Mereka bertanya: "Apakah ini yaitu khalifah yang Engkau ceritakan kepada kami bahawa mereka akan membuat kerosakan di muka bumi dan menumpahkan darah, ataukah khalifah selainnya?" Dalam tafsir Fi Zhilalil Qur'an disebutkan: "Sesungguhnya para malaikat melalui fitrah mereka yang suci yang tidak membayangkan kecuali kebaikan dan kesucian, mereka mengira bahawa tasbih dan menguruskan Allah yaitu puncak dari segala wujud. Puncak ini terwujud dengan adanya mereka, sedangkan pertanyaan mereka hanya menggambarkan kehairanan mereka, bukan berasal dari penentangan atau apa pun juga."
Kita melihat bagaimana para mufasir berijtihad untuk menyingkap hakikat, kemudian Allah SWT menyingkapkan kedalaman dari Al-Quran pada masing-masing dari mereka. Kedalaman Al-Quran sangat mengagumkan. Kisah tersebut disampaikan dalam gaya dialog, suatu gaya yang mempunyai dampak yang kuat. Tidakkah Anda melihat bahawa Allah SWT berfirman:
"Kemudian Dia menuju langit dan langit itu masih merupakan asap, kemudian Dia berkata kepadanya dan kepada bumi: Datanglah kau keduanya berdasarkan perintah-Ku dengan suka hati atau terpaksa.' Keduanya menjawab: 'Kami tiba dengan suka hati.'" (Surah Fushshilat: 11)
Apakah seseorang membayangkan bahawa Allah SWT berbicara dengan langit dan bumi, dan bumi dan langit pun menjawabnya sehingga terjadi obrolan ini di antara mereka? Sesungguhnya Allah SWT memerintahkan langit dan bumi sehingga keduanya taat. Allah SWT menggambarkan apa yang terjadi dengan gaya obrolan hanya untuk meneguhkan dalam fikiran dan menegaskan maknanya serta penjelasannya. Penggunaan gaya dramatis dalam kisah Nabi Adam mengisyaratkan makna yang dalam.
Kita membayangkan bahawa Allah SWT ketika menetapkan penciptaan Nabi Adam, Dia memberitahukan kepada malaikat-Nya dengan tujuan semoga mereka bersujud kepadanya, bukan dengan tujuan mengambil pendapat mereka atau bermusyawarah dengan mereka. Maha Suci Allah SWT dari hal yang demikian itu.
Allah SWT memberitahukan mereka bahawa Dia akan menimbulkan seorang hamba di muka bumi, dan bahawa khalifah ini akan mempunyai keturunan dan cucu-cucu, di mana mereka akan membuat kerosakan di muka bumi dan menumpahkan darah di dalamnya. Lalu para malaikat yang suci mengalami kebingungan. Bukankah mereka selalu bertasbih kepada Allah dan mensucikan-Nya, namun mengapa khalifah yang terpilih itu bukan termasuk dari mereka? Apa rahsia hal tersebut, dan apa pesan yang tersirat Allah dalam problem ini? Kebingungan malaikat dan cita-cita mereka untuk mendapatkan kemuliaan sebagai khalifah di muka bumi, dan kehairanan mereka perihal penghormatan Adam dengannya, dan masih banyak segudang pertanyaan yang tersimpan dalam diri mereka.
Namun Allah SWT segera menepis keraguan mereka dan kebingungan mereka, dan membawa mereka menjadi yakin dan berserah diri. Firman-Nya:
"Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang kau tidak ketahui." (Surah Al-Baqarah: 30)
Ayat tersebut memperlihatkan keluasan ilmu Allah SWT dan keterbatasan ilmu para malaikat, yang kerananya mereka sanggup berserah diri dan meyakini kebenaran kehendak Allah.
Kita tidak membayangkan terjadinya obrolan antara Allah SWT dan para malaikat sebagai bentuk pengutusan terhadap Allah dan penghormatan terhadap para malaikat- Nya. Dan kita meyakini bahawa obrolan terjadi dalam diri malaikat sendiri berkenaan dengan cita-cita mereka untuk mengembang khilafah di muka bumi, kemudian Allah SWT memberitahu mereka bahawa watak mereka bukan disiapkan untuk hal tersebut.
Sesungguhnya tasbih pada Allah SWT dan menyucikan-Nya yaitu hal yang sangat mulia di alam wujud, namun khilafah di muka bumi bukan hanya dilakukan dengan hal itu. Ia memerlukan aksara yang lain, suatu aksara yang haus akan pengetahuan dan lumrah baginya kesalahan. Kebingungan atau kehairanan ini, obrolan yang terjadi dalam jiwa para malaikat setelah diberitahu perihal penciptaan Nabi Adam, semua ini layak bagi para malaikat dan tidak mengurangi kedudukan mereka sedikit pun.
Sebab, meskipun kedekatan mereka dengan Allah SWT dan penyembahan mereka terhadap-Nya serta penghormatan-Nya kepada mereka, semua itu tidak menghilangkan kedudukan mereka sebagai hamba Allah SWT di mana mereka tidak mengetahui ilmu Allah SWT dan hikmah-Nya yang tersembunyi, serta alam ghaibnya yang samar. Mereka tidak mengetahui hikmah-Nya yang tinggi dan sebab-sebab perwujudannya pada sesuatu.
Setelah beberapa ketika para malaikat akan memahami bahawa Nabi Adam yaitu ciptaan baru, di mana ia berbeza dengan mereka yang hanya bertasbih dan menyucikan Allah, dan ia pun berbeza dengan haiwan- haiwan bumi dan makhluk- makhluk yang ada di dalamnya yang hanya menumpahkan darah dan membuat kerosakan. Sesungguhnya Nabi Adam akan menjadi ciptaan gres dan keberadaannya disertai dengan pesan yang tersirat yang tinggi yang tidak ada seorang pun mengetahuinya kecuali Allah SWT.
Allah SWT berfirman: "Dan Aku tidak membuat jin dan insan kecuali untuk menyembah kepada-Ku." (Surah Adz-Dzariyat: 56)
Ibnu Abbas membaca ayat tersebut: "Liya'rifuun" (agar mereka mengenal Aku). Pengetahuan merupakan tujuan dari penciptaan manusia. Dan barangkali pendekatan yang terbaik berkenaan dengan tafsir ayat tersebut yaitu apa yang disampaikan oleh Syekh Muhammad Abduh: "Dialog yang terdapat dalam ayat tersebut yaitu urusan Allah SWT dengan para malaikat-Nya di mana Dia menggambarkan kepada kita dalam kisah ini dengan ucapan, pertanyaan, dan jawapan. Kita tidak mengetahui hakikat hal tersebut. Tetapi kita mengetahui bahawa obrolan tersebut tidak terjadi sebagaimana lazimnya yang dilakukan oleh sesama kita, manusia."
Para malaikat mengetahui bahawa Allah SWT akan membuat khalifah di muka bumi. Allah SWT memberikan perintah-Nya kepada mereka secara terperinci. Dia memberitahukan bahawa Dia akan membuat insan dari tanah. Maka ketika Dia menyempurnakannya dan meniupkan roh di dalamnya, para malaikat harus bersujud kepadanya. Yang harus difahami bahawa sujud tersebut yaitu sujud penghormatan, bukan sujud ibadah, kerana sujud ibadah hanya diperuntukkan kepada Allah SWT.
Allah SWT berfirman: "Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: 'Sesungguhnya Aku akan membuat insan dari tanah.' Maka apabila telah Kusempurnakan kejadiannya dan Kutiupkan kepadanya roh (ciptaan)Ku; hendaklah kau bersyukur dengan bersujud kepadanya. ' Lalu seluruh malikat itu bersujud semuanya, kecuali Iblis. Dia menyombongkan diri dan ia termasuk orang-orang yang kafir. " (Surah Shad: 71-74)
Allah SWT mengumpulkan segenggam tanah dari bumi; di dalamnya terdapat yang berwarna putih, hitam, kuning, coklat dan merah. Oleh kerana itu, insan mempunyai bermacam-macam warna kulit. Allah SWT mencampur tanah dengan air sehingga menjadi tanah liat kering yang berasal dari lumpur hitam yang diberi bentuk.
Dari tanah inilah Allah membuat Nabi Adam. Allah SWT menyempurnakannya dengan kekuasaan-Nya kemudian meniupkan roh-Nya di dalamnya, kemudian bergeraklah badan Nabi Adam dan tanda kehidupan mulai ada di dalamnya.
Selanjutnya, Nabi Adam membuka kedua matanya dan ia melihat para malaikat semuanya bersujud kepadanya, kecuali satu makhluk yang berdiri di sana. Nabi Adam tidak tahu siapakah makhluk yang tidak mahu bersujud itu. Ia tidak mengenal namanya. Iblis berdiri bersama para malaikat tetapi ia bukan berasal dari golongan mereka. Iblis berasal dari kelompok jin. Allah SWT menceritakan kisah penolakan Iblis untuk sujud kepada Nabi Adam pada beberapa surah. Allah SWT berfirman:
"Allah berfirman: 'Hai Iblis, apa yang menghalangi kau sujud kepada yang telah Ku-ciptakan dengan kedua tangan-Ku. Apakah kau menyombongkan diri ataukah kau merasa termasuk orang-orang yang lebih tinggi? 'Iblis berkata: 'Aku lebih baik daripadanya, kerana Engkau ciptakan saya dari api, sedangkan ia Engkau ciptakan dari tanah.' Allah berfirman: 'Maka keluarlah kau dari syurga; sesungguhnya kau yaitu orang yang terkutuk. Sesungguhnya kutukan-Ku tetap atasmu hingga hari pembalasan.' Iblis berkata: 'Ya Tuhanku, bertangguhlah saya hingga hari mereka dibangkitkan.' Allah berfirman: 'Sesungguhnya kau termasuk orang-orang yang diberi tangguh, hingga kepada hari yang telah ditentukan waktunya (hari kiamat).' Iblis menjawab: 'Demi kekuasaan-Mu, saya akan menyesatkan mereka semua, kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis di antara mereka.'" (QS. Shad: 75-83)
Nabi Adam mengikuti kejadian yang terjadi di depannya. Ia mencicipi suasana cinta, rasa takut, dan kebingungan. Nabi Adam sangat cinta kepada Allah SWT yang telah menciptakannya dan memuliakannya dengan memerintahkan para malaikat- Nya untuk sujud kepadanya. Adam juga merasa takut ketika melihat Allah SWT murka terhadap iblis dan mengusirnya dari pintu rahmat-Nya. Ia mencicipi kebingungan ketika melihat makhluk ini yang membencinya, padahal ia belum mengenalnya. Makhluk itu membayangkan bahawa ia lebih baik dari Nabi Adam, padahal tidak ada bukti yang memperlihatkan bahawa salah satu dari mereka lebih baik dibandingkan dengan yang lain.
Kemudian alangkah anehnya alasan iblis. Ia membayangkan bahawa api lebih baik dari tanah. Dari mana ia mendapatkan ilmu ini? Seharusnya ilmu ini berasal dari Allah SWT kerana Dialah yang membuat api dan tanah dan mengetahui mana di antara keduanya yang paling utama.
Dari obrolan tersebut, Nabi Adam mengetahui bahawa iblis yaitu makhluk yang menggunakan atribut keburukan dan sifat yang tercela. Ia meminta kepada Allah SWT
agar mengekalkannya hingga hari kebangkitan. Iblis tidak ingin mati.
Namun Allah SWT mengetahui bahawa ia akan tetap hidup hingga hari yang ditentukan. Ia akan hidup hingga menjemput ajalnya dan kemudian mati. Nabi Adam mengetahui bahawa Allah SWT telah melaknat iblis dan telah mengusirnya dari rahmat-Nya. Akhirnya, Nabi Adam mengetahui musuh abadinya. Nabi Adam resah dengan kenekatan musuhnya dan kasih sayang Allah SWT.
Barangkali ada seseorang yang bertanya kepada saya: "Mengapa Anda tidak meyakini terjadi obrolan antara Allah SWT dan para malaikat-Nya dan Anda cenderung menakwilkan ayat-ayat tersebut, sedangkan Anda mendapatkan adanya obrolan antara Allah dan iblis." Saya jawab: "Sesungguhnya nalar memperlihatkan kita kepada kesimpulan tersebut. Terjadinya obrolan antara Allah SWT dan para malaikat- Nya yaitu hal yang tidak mungkin kerana para malaikat suci dari kesalahan dan dosa dan keinginan-keinginan manusiawi yang selalu mencari ilmu. Sesuai dengan aksara penciptaan mereka, mereka yaitu pasukan yang setia dan mulia. Adapun iblis ia terikat dan tunduk terhadap ketentuan agama, dan karakternya sebagai jin mendekati aksara jenis ciptaan Nabi Adam. Dengan kata lain, bahawa jin sanggup beriman dan sanggup juga menjadi kafir. Sesungguhnya kecenderungan agama mereka sanggup saja tidak berfungsi ketika mereka tertipu oleh kesombongan yang palsu sehingga mereka mempunyai citra yang salah. Maka dari sisi inilah terjadi dialog. Dialog di sini bererti kebebasan. Tabiat insan dan jin cenderung untuk menggunakan kebebasannya, sedangkan watak para malaikat tidak sanggup menggunakan kebebasan. Nabi Adam menyaksikan secara eksklusif - setelah penciptaannya - kadar kebebasan yang Allah SWT berikan kepada makhluk-Nya yang terkena tanggungjawab.
Terjadinya pelajaran ini di depan Nabi Adam mengandung maksud yang dalam.
Allah SWT tidak pernah mencabut kebebasan yang diberikan-Nya kepada iblis. Namun pada akhirnya, iblis tetap sebagai hamba yang kafir. Iblis benar-benar menolak untuk sujud kepada Nabi Adam. Allah SWT mengetahui bahawa ia akan menolak untuk sujud kepada Nabi Adam dan akan menentang-Nya. Bisa saja Allah SWT menghancurkannya atau mengubahnya menjadi tanah namun Allah memperlihatkan kebebasan kepada makhluk-makhluk-Nya yang dibebani tanggung jawab. Dia memperlihatkan kepada mereka kebebasan mutlak sehingga mereka bisa saja menolak perintah-Nya. Tetapi yang perlu diperhatikan bahawa keingkaran orang-orang kafir dan orang-orang yang bermaksiat kepada- Nya tidak bererti mengurangi kebesaran kerajaan-Nya dan sebaliknya, keimanan orang-orang mukmin dan kepatuhan orang-orang yang taat tidak bererti menambah kebesaran kekuasaan-Nya. Semua itu kembali kepada mereka.
Adam menyedari bahawa kebebasan di alam wujud yaitu merupakan kurniaan yang Allah SWT berikan kepada makhluk-Nya. Allah SWT memperlihatkan jawaban yang setimpal atas penggunaan kebebasan itu. Setelah mempelajari pelajaran kebebasan, Nabi Adam mempelajari pelajaran kedua dari Allah SWT, yaitu ilmu. Nabi Adam mengetahui bahawa iblis yaitu simbol kejahatan di alam wujud. Sebagaimana ia mengetahui bahawa para malaikat yaitu simbol kebaikan, sementara ia belum mengenal dirinya ketika itu. Kemudian Allah SWT memberitahukan kepadanya perihal hakikatnya, pesan yang tersirat penciptaannya, dan rahsia penghormatannya. Allah SWT berfirman: "Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda-benda) seluruhnya. " (Surah Al-Baqarah: 31)
Allah SWT memberinya rahsia kemampuan untuk meringkas sesuatu dalam simbol- simbol dan nama-nama. Allah SWT mengajarinya untuk menamakan benda-benda: ini burung, ini bintang, ini pohon, ini awan, dan seterusnya. Nabi Adam mempelajari semua nama-nama tersebut. Yang di maksud dengan nama-nama di sini yaitu ilmu dan pengetahuan. Allah SWT menanamkan pengetahuan yang luas dalam jiwa Nabi Adam dan cita-cita yang terus mendorongnya untuk mengetahui sesuatu. Hasrat untuk menggali ilmu dan berguru juga diwariskan kepada anak- anaknya Nabi Adam. Inilah tujuan dari penciptaan Nabi Adam dan inilah rahsia di balik penghormatan para malaikat kepadanya. Setelah Nabi Adam mempelajari nama benda-benda; kekhususannya dan kemanfaatannya, Allah SWT memperlihatkan benda-benda tersebut atas para malaikat-Nya dan berkata: "Sebutkanlah kepada-Ku nama benda-benda itu bila kau memang orang-orang yang benar. " (Surah Al- Baqarah: 31)
Yang dimaksud yaitu kebenaran mereka untuk menginginkan khilafah. Para malaikat memperhatikan sesuatu yang ditunjukkan oleh Allah SWT kepada mereka, namun mereka tidak mengenali nama-namanya. Mereka mengakui di hadapan Allah SWT perihal kelemahan mereka untuk menamai benda-benda tersebut atau menggunakan simbol-simbol untuk mengungkapkannya. Para malaikat berkata sebagai bentuk ratifikasi terhadap ketidakmampuan mereka: "Maha Suci Engkau." (Surah Al-Baqarah: 32)
Yakni, kami menyucikan-Mu dan mengagungkan-Mu. "Tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada Kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana." (Surah Al-Baqarah: 32)
Yakni, mereka mengembalikan semua ilmu kepada Allah. Allah SWT berkata kepada Adam: "Hai Adam, beritahukanlah kepada mereka nama-nama benda ini." (Surah Al-Baqarah: 33)
Kemudian Nabi Adam memberitahu mereka setiap benda yang Allah SWT tunjukkan kepada mereka dan mereka tidak mengenali nama-namanya: "Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para malaikat itu kemudian berfirman: 'Sebutkanlah kepada- Ku nama benda-benda itu bila kau memang orang-orang yang benar.' Mereka menjawab: 'Maha Suci Engkau. Tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada Kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Allah berfirman: 'Hai Adam, beritahukanlah kepada mereka nama-nama benda ini.' Maka setelah diberitahukannya kepada mereka nama benda-benda itu, Allah berfirman: 'Bukankah sudah Kukatakan kepadamu, bahawa sesungguhnya Aku mengetahui rahsia langit dan bumi dan mengetahui apa yang kau nyatakan dan apa yang kau sembunyikan?'"(Surah Al-Baqarah: 31-33)
Allah SWT ingin berkata kepada para malaikat, bahawa Dia mengetahui kehairanan yang mereka tunjukkan, ketika Dia memberitahu mereka perihal penciptaan Nabi Adam sebagaimana Dia mengetahui kebingungan yang mereka sembunyikan dan sebagaimana juga Dia mengetahui kemaksiatan dan pengingkaran yang disembunyikan oleh iblis.
Para malaikat menyedari bahawa Nabi Adam yaitu makhluk yang mengetahui sesuatu yang tidak mereka ketahui. Ini yaitu hal yang sangat mulia. Dan para malaikat mengetahui, mengapa Allah memerintahkan mereka untuk bersujud kepadanya sebagaimana mereka memahami rahsia penciptaannya sebagai khalifah di muka bumi, di mana ia akan menguasainya dan memimpin di dalamnya dengan ilmu dan pengetahuan. Yaitu, pengetahuan terhadap Sang Pencipta yang kemudian dinamakan dengan Islam atau iman. Para malaikat pun mengetahui sebab-sebab kemakmuran bumi dan pengubahannya dan penguasaannya, serta semua hal yang berkenaan dengan ilmu-ilmu mated di muka bumi.
Adalah hal yang maklum bahawa kesempurnaan insan tidak akan terwujud kecuali dengan pencapaian ilmu yang dengannya insan sanggup mengenal Sang Pencipta, dan ilmu-ilmu yang berkenaan dengan alam. Jika insan berhasil di satu sisi, namun gagal di sisi yang lain maka ia laksana burung yang terbang dengan sayap satu di mana setiap kali ia terbang sayap yang lain mencegahnya.
Nabi Adam mengetahui semua nama-nama dan terkadang ia berbicara bersama para malaikat, namun para malaikat disibukkan dengan ibadah kepada Allah SWT. Oleh kerana itu, Adam merasa kesepian. Kemudian Adam tidur dan tatkala ia bangun ia mendapati seorang perempuan yang mempunyai mata yang indah, dan tampak penuh dengan kasih sayang. Kemudian terjadilah obrolan di antara mereka:
Adam berkata: "Mengapa kau berada di sini sebelum saya tidur." Perempuan itu menjawab: "Ya." Adam berkata: "Kalau begitu, kau tiba di tengah-tengah tidurku?" Ia menjawab: 'Ya." Adam bertanya: "Dari mana kau datang?" Ia menjawab: "Aku tiba dari dirimu. Allah SWT membuat saya darimu ketika kau tidur." Adam bertanya: "Mengapa Allah membuat kamu?" Ia menjawab: "Agar engkau merasa tenteram denganku." Adam berkata: "Segala puji bagi Allah. Aku memang mencicipi kesepian."
Para malaikat bertanya kepada Adam perihal namanya. Nabi Adam menjawab: "Namanya Hawa." Mereka bertanya: "Mengapa engkau menamakannya Hawa, wahai Adam?" Adam berkata: "kerana ia diciptakan dariku ketika saya dalam keadaan hidup."
Nabi Adam yaitu makhluk yang suka kepada pengetahuan. Ia membagi pengetahuannya kepada Hawa, di mana ia menceritakan apa yang diketahuinya kepada pasangannya itu, sehingga Hawa mencintainya. Allah SWT berfirman:
"Dan Kami berfirman: 'Hai Adam, tinggallah kau dan isterimu di syurga ini, dan makanlah makanan-makanannya yang banyak lagi baik di mana saja yang kau sukai, dan janganlah kau dekati pohon ini, yang menimbulkan kau termasuk orang-orang yang zalim.'" (Surah Al- Baqarah: 35)
Kita tidak mengetahui daerah syurga ini. Al-Quran tidak membicarakan tempatnya, dan para mufasir berbeza pendapat perihal hal itu. Sebahagian mereka berkata: "Itu yaitu syurga yang bakal dihuni oleh insan (jannah al-Ma'wa) dan tempatnya di langit." Namun sebahagian lagi menolak pendapat tersebut. Sebab bila ia yaitu jannah al-Ma'wa maka iblis tidak sanggup memasukinya dan tidak akan terjadi kemaksiatan di dalamnya. Sebahagian lagi mengatakan: "Ia yaitu syurga yang lain, yang Allah ciptakan untuk Nabi Adam dan Hawa." Bahkan ada juga yang beropini bahawa ia yaitu syurga (taman) dari taman-taman bumi yang terletak di daerah yang tinggi. Dan sekelompok mufasir yang lain menganjurkan semoga kita mendapatkan ayat tersebut apa adanya dan menghentikan perjuangan untuk mencari hakikatnya. Kami sendiri sependapat dengan hal ini.
Sesungguhnya pelajaran yang sanggup kita ambil berkenaan dengan penentuan tempatnya tidak sedikit pun menyamai pelajaran yang sanggup kita ambil dari apa yang terjadi di dalamnya.
Nabi Adam dam Hawa memasuki syurga dan di sana mereka berdua mencicipi kenikmatan manusiawi semuanya. Di sana mereka juga mengalami pengalaman- pengalaman yang berharga. Kehidupan Nabi Adam dan Hawa di syurga dipenuhi dengan kebebasan yang tak terbatas. Dan Nabi Adam mengetahui makna kebahagiaan yang ia rasakan pada ketika ia berada di syurga bersama Hawa. Ia tidak lagi mengalami kesepian. Ia banyak menjalin komunikasi dengan Hawa. Mereka menikmati nyanyian makhluk, tasbih sungai-sungai, dan muzik alam sebelum ia mengenal bahawa alam akan disertai dengan penderitaan dan kesedihan. Allah SWT telah mengizinkan bagi mereka untuk mendekati segala sesuatu dan menikmati segala sesuatu selain satu pohon, yang barangkali ia yaitu pohon penderitaan atau pohon pengetahuan. Allah SWT berkata kepada mereka sebelum memasuki syurga:
"Dan janganlah kau dekati pohon ini, yang menimbulkan kau termasuk orang- orang yang zalim.'" (Surah Al-Baqarah: 35)
Nabi Adam dan Hawa mengerti bahawa mereka dihentikan untuk memakan sesuatu dari pohon ini, namun Nabi Adam yaitu insan biasa, dan sebagai insan ia lupa dan hatinya berbolak-balik serta tekadnya melemah. Maka iblis memanfaatkan kemanusiaan Nabi Adam dan mengumpulkan segala kedengkiannya yang disembunyikan dalam dadanya. Iblis terus berusaha membangkitkan waswas dalam diri Nabi Adam.
Apakah saya akan memperlihatkan kepadamu pohon keabadian dan kekuasaan yang tidak akan sirna? Nabi Adam bertanya-tanya dalam dirinya. Apa yang akan terjadi seandainya ia memakan buah tersebut, barangkali itu benar-benar pohon keabadian. Nabi Adam memang memimpikan untuk kekal dalam kenikmatan dan kebebasan yang dirasakannya dalam syurga.
Berlalulah waktu di mana Nabi Adam dan Hawa sibuk memikirkan pohon itu. Kemudian pada suatu hari mereka menetapkan untuk memakan pohon itu. Mereka lupa bahawa Allah SWT telah mengingatkan mereka semoga tidak mendekatinya. Mereka lupa bahawa iblis yaitu musuh mereka semenjak dahulu. Nabi Adam menghulurkan tangannya ke pohon itu dan memetik salah satu buahnya dan kemudian memberikannya kepada Hawa. Akhirnya mereka berdua memakan buah terlarang itu.
Allah SWT berfirman: "Dan derhakalah Adam kepada Tuhan dan sesatlah ia." (Surah Thaha: 121)
Tidak benar apa yang disebutkan oleh kitab-kitab kaum Yahudi bahawa Hawa menarik hati Nabi Adam yang kerananya ia bertanggungjawab terhadap pemakanan buah itu. Nas Al-Quran tidak menyebut Hawa, namun ia menyebut Nabi Adam sebagai orang yang bertanggungjawab atas apa yang terjadi. Demikianlah setan disalahkan dan Nabi Adam juga disalahkan kerana kesombongan. Salah seorang dari mereka menghina manusia, dan yang lain ingin menjadi tandingan bagi Allah SWT dalam hal kekekalan.
Belum selesai Nabi Adam memakan buah tersebut sehingga ia mencicipi penderitaan, kesedihan, dan rasa malu. Berubahlah keadaan di sekitarya dan berhentilah muzik indah yang memancar dari dalam dirinya. Ia mengetahui bahawa ia tak berpakaian, demikian juga isterinya. Akhirnya, ia mengetahui bahawa ia seorang lelaki dan bahawa isterinya seorang wanita. Ia dan isterinya mulai memetik daun-daun pohon untuk menutup badan mereka yang terbuka. Kemudian Allah SWT mengeluarkan perintah semoga mereka turun dari syurga.
Nabi Adam dan Hawa turun ke bumi. Mereka keluar dari syurga. Nabi Adam dalam keadaan sedih sementara Hawa tidak henti-hentinya menangis. kerana ketulusan taubat mereka, hasilnya Allah SWT mendapatkan taubat mereka dan Allah SWT memberitahukan kepada mereka bahawa bumi yaitu daerah mereka yang asli, di mana mereka akan hidup di dalamnya, mati di atasnya, dan akan dibangkitkan darinya pada hari kebangkitan. Allah SWT berfirman:
"Di bumi itu kau hidup dan di bumi itu kau mati, dan dari bumi itu (pula) kau akan dibangkitkan. " (Surah Al-A'raf: 25)
Kemudian Allah SWT menceritakan kisah perihal pelajaran ketiga yang diperoleh Nabi Adam selama keberadaannya di syurga dan setelah keluarnya ia darinya dan turunnya ia ke bumi.
Allah SWT berfirman: "Dan Sesungguhnya telah Kami perintahkan kepada Adam dahulu, maka ia lupa (akan perintah itu), dan tidak Kami dapati padanya kemahuan yang kuat. Dan (ingatlah) ketika Kami berkata kepada malaikat: 'Sujudlah kau kepada Adam,' maka mereka sujud kecuali Iblis. la membangkang.
Maka Kami berkata: "Hai Adam, sesungguhnya ini (Iblis) yaitu musuh bagimu dan bagi isterimu, maka sekali-kali janganlah hingga ia mengeluarkan kau berdua dari syurga, yang menimbulkan kau menjadi celaka. Sesungguhnya kau tidak akan kelaparan di dalamnya dan tidak akan telanjang, dan sesungguhnya kau tidak akan merasa dahaga dan tidak pula akan di timpa panas matahari di dalamnya.' Kemudian setan membisikkan fikiran jahat kepadanya, dengan berkata: 'Hai Adam, mahukah saya tunjukkan kepada kau pohon khuldi dan kerajaan yang tidak akan binasa ?'
Maka keduanya memakan dari buah pohon itu, kemudian tampaklah bagi keduanya aurat-auratnya dan mulailah keduanya menutupinya dengan daun-daun (yang ada di) syurga, dan derhakalah Adam dan sesatlah ia. Kemudian Tuhannya memilihnya maka Dia mendapatkan taubatnya dan memberinya petunjuk. Allah berfirman: 'Turunlah kau berdua dari syurga bersama-sama, sebahagian kau menjadi musuh bagi sebahagian yang lain. Maka bila tiba kepadamu petunjuk dari-Ku, kemudian barang siapa yang mengikuti petunjuk-Ku, ia tidak akan sesat dan tidak akan celaka.'" (Surah Thaha: 115-123)
Sebahagian orang menganggap bahawa Nabi Adam keluar dari syurga kerana kesalahannya dan kemaksiatannya. Ini yaitu anggapan yang tidak benar kerana Allah SWT berkehendak membuat Nabi Adam di mana Dia berkata kepada malaikat: "Sesungguhnya saya akan menimbulkan seorang khalifah di muka bumi." Dan Dia tidak menyampaikan kepada mereka: "Sesungguhnya saya akan menimbulkan khalifah di syurga."
Tidaklah turunnya Nabi Adam ke bumi sebagai penurunan penghinaan tetapi ia merupakan penurunan kemuliaan sebagaimana dikatakan oleh kaum sufi. Allah SWT mengetahui bahawa Nabi Adam dan Hawa akan memakan buah itu, dan selanjutnya mereka akan turun ke bumi. Allah SWT juga mengetahui bahawa setan akan merampas kebebasan mereka. Pengalaman merupakan dasar penting dari proses menjadi khalifah di muka bumi semoga Nabi Adam dan Hawa mengetahui - begitu juga keturunan mereka - bahawa setan telah mengusir kedua orang bau tanah mereka dari syurga, dan bahawa jalan menuju syurga sanggup dilewati dengan ketaatan kepada Allah SWT dan permusuhan pada setan.
Apakah dikatakan kepada kita bahawa insan yaitu makhluk yang terpaksa, dan bahawa Nabi Adam terpaksa atau dipaksa untuk berbuat kesalahan sehingga ia keluar dari syurga dan kemudian turun ke bumi? Sebenarnya anggapan ini tidak kalah bodohnya dari anggapan pertama. Sebab, Nabi Adam mencicipi kebebasan sepenuhnya, yang kerananya ia mengembang tanggung jawab dari perbuatannya.
Ia derhaka dan memakan buah tersebut sehingga Allah SWT mengeluarkannya dari syurga. Maksiat yang dilakukannya tidak berlawanan dengan kebebasannya, bahkan keberadaannya yang orisinil bersandar kepada kebebasannya. Alhasil, Allah SWT mengetahui apa yang bakal terjadi. Dia mengetahui sesuatu sebelum terjadinya sesuatu itu. Pengetahuan-Nya itu bererti cahaya yang menyingkap, bukan kekuatan yang memaksa. Dengan kata lain, Allah SWT mengetahui apa yang akan terjadi, tetapi Dia tidak mencegahnya atau mendorongnya semoga terjadi. Allah SWT memperlihatkan kebebasan kepada hamba-hamba-Nya dan semua makhluk-Nya. Yang demikian itu berkenaan dengan hikmah-Nya yang tinggi dalam memakmurkan bumi dan mengangkat khalifah di dalamnya.
Nabi Adam memahami pelajaran ketiga. Ia memahami bahawa iblis yaitu musuhnya. Secara niscaya ia mengerti bahawa iblis yaitu penyebab ia kehilangan nikmat dan penyebab kehancurannya. Ia mengerti bahawa Allah SWT akan menyeksa seseorang bila ia berbuat maksiat, dan bahawa jalan menuju ke syurga sanggup dilewati dengan ketaatan kepada Allah SWT. Ia memahami bahawa Allah SWT mendapatkan taubat, memaafkan, menyayangi, dan memilih. Allah SWT mengajari mereka semoga beristighfar dan mengucapkan:
"Ya Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan bila Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, nescayalah pastilah kami termasuk orang-orang yang merugi." (Surah Al- A'raf: 23)
Allah SWT mendapatkan taubatnya dan memaafkannya serta mengirimnya ke bumi. Nabi Adam yaitu Rasul pertama bagi manusia. Mulailah kehidupan Nabi Adam di bumi. Ia keluar dari syurga dan berhijrah ke bumi, dan kemudian ia menganjurkan hal tersebut (hijrah) kepada anak-anaknya dan cucu-cucunya dari kalangan nabi. Sehingga setiap nabi memulai dakwahnya dan menyuruh kaumnya dengan cara keluar dari negerinya atau berhijrah. Di sana Nabi Adam keluar dari syurga sebelum kenabiannya, sedangkan di sini (di bumi) para nabi biasanya keluar (hijrah) setelah pengangkatan kenabian mereka.
Nabi Adam mengetahui bahawa ia meninggalkan kedamaian ketika keluar dari syurga. Di bumi ia harus menghadapi penderitaan dan pergelutan, di mana ia harus menanggung kesulitan semoga sanggup makan, dan ia harus melindungi dirinya dengan pakaian dan senjata, serta melindungi isterinya dan anak-anaknya dari serangan hewan buas yang hidup di bumi. Sebelum semua itu dan sesudahnya, ia harus meneruskan pertempurannya dengan pangkal kejahatan yang menyebabkannya keluar dari syurga, yaitu syaitan. Di bumi, syaitan membuat waswas kepadanya dan kepada anak-anaknya sehingga mereka masuk dalam neraka Jahim.
Pertempuran antara pasukan kebaikan dan pasukan kejahatan di bumi tidak akan pernah berhenti. Maka barang siapa yang mengikuti petunjuk Allah SWT, ia tidak akan mencicipi ketakutan dan kesedihan, dan barang siapa yang bermaksiat kepada Allah SWT dan mengikuti makhluk api, iblis, maka ia akan bersamanya di neraka.
Nabi Adam mengerti semua ini. Ia menyedari bahawa penderitaan akan menyertai kehidupannya di atas bumi. Satu-satunya yang sanggup meringankan kesedihannya adalah, bahawa ia menjadi penguasa di bumi, yang kerananya ia harus menundukkannya, memakmurkannya, dan membangunnya serta melahirkan keturunan yang baik di dalamnya, sehingga mereka sanggup mengubah kehidupan dan membuatnya lebih baik. Hawa melahirkan dalam satu perut seorang lelaki dan seorang perempuan, dan pada perut berikutnya seorang lelaki dan seorang perempuan, maka dihalalkan perkahwinan antara anak lelaki dari perut pertama dengan anak perempuan dari perut kedua. Akhirnya, belum dewasa Nabi Adam menjadi besar dan menikah serta memenuhi bumi dengan keturunannya.
Nabi Adam mengajak mereka untuk menyembah Allah SWT. Nabi Adam menyaksikan kecenderungan pertama dari anaknya terhadap pangkal kejahatan, yaitu iblis sehingga terjadilah kejahatan pembunuhan yang pertama kali di muka bumi. Salah seorang anak Nabi Adam membunuh saudara kandungnya sendiri. Anak yang jahat itu membunuh saudaranya yang baik. Allah berfirman:
"Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua putera Adam (Habil dan Qabil) berdasarkan yang sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan korban, maka di terimalah dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). (Surah Al-Maidah: 27)
Dikatakan bahawa pembunuh ingin merebut isteri saudara kandungannya untuk dirinya sendiri. Nabi Adam memerintahkan mereka berdua untuk menghadirkan korban kemudian setiap dari mereka menghadirkan korban yang dimaksud. Allah SWT mendapatkan korban dari salah satu dari mereka dan menolak korban yang lain:
"Ia (Qabil) berkata: 'Aku niscaya membunuhmu.' Berkata Habil: 'Sesungguhnya Allah hanya mendapatkan (korban) dari orang-orang yang bertakwa. Sungguh kalau kau menggerakkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, saya sekali-kali tidak akan menggerakkan tanganku untuk membunuhmu. Sesungguhnya saya takut kepada Allah, Tuhan sekalian alam. (Surah Al-Maidah: 27-28)
Perhatikanlah bagaimana Allah SWT memberikan kepada kita kalimat- kalimat yang diucapkan oleh anak Nabi Adam yang terbunuh sebagai syahid, dan ia menyembunyikan kalimat-kalimat yang diucapkan oleh si pembunuh. Si pembunuh mengangkat tangannya sambil mengancam, namun calon korban pembunuhan itu berkata dengan tenang:
Sesungguhnya saya ingin semoga kau kembali dengan membawa dosa membunuhku dan dosamu sendiri, maka kau akan menjadi penghuni neraka, dan yang demikian itulah pembalasan bagi orang- orang yang lalim. " (Surah Al-Maidah: 29)
Selesailah percakapan antara mereka berdua dan anak yang jahat itu membiarkan anak yang baik beberapa saat. Setelah beberapa hari, saudara yang baik itu tidur di tengah-tengah hutan yang penuh dengan pohon. Di hutan itu, keledai bau tanah mati dan dagingnya dimakan oleh burung Nasar dan darahnya ditelan oleh bumi. Yang tersisa hanya tulang belulang berantakan di tanah. Kemudian saudaranya yang jahat membawanya menuju saudara kandungnya yang sedang tidur, kemudian ia mengangkat tangannya dan menjatuhkan dengan keras dan cepat. Anak pria baik itu tampak pucat wajahnya ketika melihat darah mengucur darinya, kemudian ia bangun. Ia bermimpi ketika tidur. Lalu si pembunuh menghantam saudaranya sehingga tidak tampak lagi gerakan dari tubuhnya. Si pembunuh puas bahawa saudara kandungnya benar- benar mati. Pembunuh itu berdiri di depan korban dengan tenang dan tampak pucat wajahnya.
Rasulullah saw bersabda: "Setiap orang yang membunuh jiwa yang tak berdosa maka anak Adam yang pertama akan juga menanggung dosanya kerana ia yang pertama kali mengajarkan pembunuhan." Si pembunuh terduduk di depan saudaranya dalam keadaan berlumuran darah. Apa yang akan dikatakannya terhadap Nabi Adam, ayahnya, bila ia bertanya kepadanya perihal hal itu.
Nabi Adam mengetahui bahawa mereka berdua keluar bahu-membahu kemudian mengapa ia kembali sendinan. Seandainya ia mengingkari pembunuhan terhadap saudaranya itu di depan ayahnya, maka di manakah ia sanggup menyembunyikan jasadnya, dan di mana ia sanggup membuangnya? Saudaranya yang terbunuh itu merupakan insan yang pertama kali mad di muka bumi sehingga tidak diketahui bagaimana cara menguburkan orang yang mati. Pembunuh itu membawa jasad saudara kandungnya dan memikulnya. Tiba-tiba keheningan itu dipecah dengan bunyi burung yang berteriak sehingga ia merasa ketakutan. Pembunuh itu menoleh dan menemukan seekor burung gagak yang berteriak di atas bangkai burung gagak yang mati. Burung gagak yang hidup meletakkan bangkai burung gagak yang mad di atas tanah kemudian ia mulai menggali tanah dengan paruhnya dan kedua kakinya.
Kemudian ia mengangkatnya dengan paruhnya dan meletakkannya dengan lembut dalam kuburan. Lalu ia menimbunkannya di atas tanah. Setelah itu, ia terbang di udara dan kembali berteriak. Si pembunuh berdiri dan ia mundur untuk meraih jasad saudara kandungnya dan kemudian berteriak:
"Berkata Qabil: 'Aduhai, celaka aku, mengapa saya tidak bisa berbuat menyerupai burung gagak ini, kemudian saya sanggup menguburkan saudaraku ini?" (Surah Al-Maidah: 31)
Ia mulai mencicipi kesedihan yang sangat dalam atas apa yang telah dilakukannya terhadap saudaranya. Ia segera menyadari bahawa ia yaitu orang yang paling jelek dan paling lemah. Ia telah membunuh orang yang paling utama dan paling kuat. Anak Nabi Adam berkurang satu dan iblis berhasil "mencuri" seorang anak Nabi Adam. Bergetarlah badan si pembunuh dan ia mulai menangis dengan keras, kemudian ia menggali kuburan saudara kandungnya. Ketika mendengar kisah tersebut Nabi Adam berkata:
"Ini yaitu perbuatan syaitan. Sesungguhnya syaitan itu yaitu musuh yang menyesatkan lagi nyata." (Surah Al-Qashash: 15)
Nabi Adam mencicipi kesedihan mendalam atas hilangnya salah satu anaknya. Salah seorang dari mereka mad dan yang lain dikuasai oleh syaitan. Nabi Adam salat untuk anaknya yang mati, dan kemudian ia kembali menjalani kehidupannya di muka bumi. Beliau yaitu insan yang bekerja dan mengalami penderitaan. Seorang Nabi yang menasihati anak-anaknya dan cucu-cucunya, serta mengajak mereka untuk menyembah Allah SWT. Beliau menceritakan kejahatan iblis kepada mereka, dan meminta kepada mereka semoga berhati-hati darinya. Beliau menceritakan pengalaman pribadinya bersama iblis kepada mereka, dan menceritakan kehidupannya bersama anaknya yang tega membunuh saudara kandungnya sendiri.
Nabi Adam telah menjadi dewasa, kemudian tahun demi tahun tiba silih berganti sehingga anak-anaknya tersebar di bumi, kemudian datanglah waktu malam di atas bumi. Angin bertiup sangat kencang. Dan bergoncanglah daun-daun pohon bau tanah yang ditanam oleh Nabi Adam, di mana dahan- dahannya mendekati danau sehingga buahnya menyentuh air danau. Dan ketika pohon itu menjadi tegak setelah berlalunya angin, air mulai berjatuhan di antara cabang-cabangnya dan tampak dari jauh bahawa pohon itu sedang menarik dirinya (memisahkan diri) dari air dan menangis. Pohon itu sedih dan dahan-dahannya bergoncang. Sementara itu, di langit tampak bahawa bintang-bintang juga bergoncang. Cahaya bulan menerobos kamar Nabi Adam sehingga cahaya itu menerpa wajah Nabi Adam.
Wajah Nabi Adam tampak lebih pucat dan lebih muram dari wajah bulan. Bulan mengetahui bahawa Nabi Adam akan mati.
Kamar yang sederhana, kamarnya Nabi Adam. Nabi Adam tertidur dengan janggutnya yang putih dan wajahnya yang bersinar di atas daerah tidur dari dahan- dahan pohon dan bunga-bunga. Anak-anaknya semua berdiri di sekelilingnya dan menunggu wasiatnya. Nabi Adam berbicara dan memahamkan anak-anaknya bahawa hanya ada satu bahtera keselamatan bagi manusia, dan hanya ada satu senjata baginya yang sanggup menenangkannya. Perahu itu yaitu petunjuk Allah SWT dan senjata itu yaitu kalimat-kalimat Allah SWT.
Nabi Adam menenangkan anak-anaknya, bahawa Allah SWT tidak akan membiarkan insan sendirian di muka bumi. Sesungguhnya Dia akan mengutus para nabi untuk membimbing mereka dan menyelamatkan mereka. Para nabi itu mempunyai nama-nama, sifat-sifat, dan mukjizat- mukjizat yang berbeza-beza. Tetapi mereka dipertemukan dengan satu hal, yaitu mengajak untuk menyembah Allah SWT semata.
Demikianlah wasiat Nabi Adam kepada anak-anaknya. Akhirnya, Nabi Adam menutup kedua matanya, dan para malaikat memasuki kamarnya dan mengelilinginya. Had Nabi Adam tersenyum ketika mendapatkan kata salam yang dalam, dan rohnya mencium amis bunga syurga
sumber :https://ameliyana.blogspot.com/search?q=adam-dan-hawa
Buat lebih berguna, kongsi: